Wielu młodych ludzi, którzy interesują się pilotażem i marzy im się samodzielne sterowanie maszyną lotniczą, zastanawia się często od czego zacząć takie szkolenie i jak to wszystko wygląda. Czy tańsze i szybsze będzie uzyskanie licencji na pilotowanie szybowca, czy może śmigłowca? Jakie są zasady uczestnictwa w takich kursach, co można, czego nie i czy są jakieś obostrzenia, które sprawiają, że nie każdy może zostać pilotem?
Pilotaż na start – jak zacząć?
Pierwsze kroki w karierze przyszłego pilota to zdecydowanie dwie rzeczy: po pierwsze wykonanie odpowiednich badań lekarskich, które dopuszczą kandydata do szkolenia i po drugie, zapisanie się na odpowiedni kurs w ośrodku lotniczym. Bez względu na to, jakie szkolenie i jaką licencję chce się zdobyć, badania do niej będą niezbędne, ale też dobrze jest upewnić się czy wymogiem danego szkolenia nie jest np. posiadanie wcześniej innych uprawnień. Dla przykładu, wyrobienie licencji na loty turystyczne (nieodpłatne) śmigłowcami, o czym można poczytać więcej tutaj https://osl.azl.pl/project/pplh-smiglowiec/ nie wymaga wcześniejszego doświadczenia w lataniu, ale już przystąpienie do kursu na pilota zawodowego CPL(A), jest możliwe tylko wówczas, gdy wcześniej zdobyło się licencję PPL(A). Na stronach większości ośrodków szkoleń lotniczych można znaleźć takie informacje w szczegółach dotyczących wybranych kursów.
Szybowiec czy śmigłowiec – różnice w szkoleniu
Wybór szkolenia jest nierzadko ściśle powiązany z tym, jakie będą różnice podczas robienia samego kursu przygotowującego do zdania egzaminu państwowego. Dla przykładu, szkolenie na pilota szybowcowego, opisane na stronie https://osl.azl.pl/project/szkolenie-ppla-samolot/ wymaga ukończenia przynajmniej 14 lat i posiadania badania lotniczo- lekarskiego, zgodnego z Załącznikiem IV Part-MED do Rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Z kolei do wyrobienia licencji na pilota śmigłowca, trzeba mieć ukończone przynajmniej 16 lat, a i badanie lekarza musi być nieco inne (klasa). To z kolei znaczy, że jeśli młody człowiek chciałby pilotować śmigłowiec, ale nie ma jeszcze odpowiedniego wieku, to może albo poczekać, albo w międzyczasie wyrobić sobie uprawnienia szybowcowe i nabrać pierwszego doświadczenia w lataniu.
Oba kursy łączy co do zasady podzielenie ich na część teoretyczną i praktyczną. Teorią jest w tym przypadku prawo lotnicze, procedury operacyjne, nauka i poznawanie maszyny, zajęcia z meteorologii i łączności oraz wszystko to, co sprawi, ze przyszły pilot będzie w powietrzu miał pojęcie i zasadach zachowania się. Praktyka, to już loty na maszynach właściwych dla kursu: szybowcach czy śmigłowcach. Pierwsze godziny w obu przypadkach zawsze odbywają się pod okiem instruktora i nie są lotami samodzielnymi. Dopiero wylatanie odpowiedniej liczby godzin ze specjalistą, pozwala na odbycie pierwszego, samodzielnego lotu. Co ważne, nawet zaliczenie szkolenia w całości nie daje jeszcze uprawnień do latania. Do otrzymania ich konieczne jest zdanie egzaminu przed Lotniczą, Państwową Komisją Egzaminacyjną.