Ranking najpopularniejszych marek samochodów używanych w Polsce stale się zmienia.
Budżet 20 tys. złotych pozwala na zakup w miarę świeżego 4-6 letniego auta miejskiego, jeżeli jednak pokusimy się o wybór auta nieco starszego, 10+ możemy trafić na prawdziwe perełki ze średniej lub wyższej półki z bogatszym wyposażeniem. Swoje poszukiwania powinniśmy rozpocząć od wyboru marki, która przykuwa naszą uwagę i zawęzić je w pierwszej kolejności do tych z prywatnych rąk. Warto przeglądać fora motoryzacyjne na których użytkownicy opisują najczęstsze problemy z eksploatacją swoich aut. Pozwoli to uniknąć wpadki z bardziej awaryjną marką lub jednostką napędową.
Prym w tym przedziale cenowym wiodą auta niemieckie, szczególnym zainteresowaniem cieszą się BMW 3 i 5, Audi 3 i 4, VW Passat B6 (pewnie z uwagi na skojarzenia z markami premium), Opel Astra czy VW Golf. Niestety w tym zestawieniu nie ma flagowego niemieckiego produktu w postaci Mercedesa. Większości kojarzą się one z niebotycznymi kwotami ale również z nieudanymi modelami A i B klasy, które jako jedyne sprzedawane były w miarę przystępnych cenach.
Dużą częścią rynku wtórnego są aktualnie auta japońskie, Honda Jazz III, Honda Accord VII, Mitsubishi Lancer VIII jednak w czołówce tego producenta pozostają Toyota Yaris, Auris oraz Corolla. Ta marka w dużej części zdominowała rynek zarówno aut używanych jak i nowych.
Miejskie, rodzinne czy sportowe?
Wybierając auto używane w pierwszej kolejności powinniśmy się zastanowić nad tym do czego dane auto ma nam służyć?
Jeżeli ma to być samochód na dojazdy do pracy warto zwrócić uwagę na jego spalanie w cyklu mieszanym, w zależności od tego, ile kilometrów dziennie będziemy pokonywać wybrać rodzaj paliwa. Pamiętajcie jednak, że diesel nie lubi krótkich tras, potrzebuje parunastu kilometrów, żeby silnik się rozgrzał, inaczej szybko możemy doprowadzić do pierwszych awarii. Auto miejskie powinno być stosunkowo nieduże tak, żebyśmy nie mieli problemów ze znalezieniem miejsca do zaparkowania. Oczywiście jeżeli mamy taką możliwość dobrze zakupić auto z automatyczną skrzynią biegów- duża wygoda przy jeździe w korkach. Za to możecie zaszaleć przy wyborze kolorystyki, chociaż gdzieś słyszałam, że te czerwone są szybsze.
Jeżeli potrzebujecie auta rodzinnego to najlepsze będzie w wersji kombi. Wygodne zarówno przy codziennej eksploatacji i ewentualnych wyjazdach weekendowych za miasto. Tak jak w pierwszym przypadku rodzaj paliwa należy uzależnić od ilości pokonywanych na co dzień kilometrów.
Młodzi kierowcy mają swoje priorytety przy wyborze auta często nie mający nic wspólnego z logiką i ekonomią, ale nie ma w tym nic dziwnego. Każdy z nas był kiedyś młody i chciał mieć auto, najlepiej sportowe, z dużą ilością koni mechanicznych… Młodość rządzi się swoimi prawami. Jednak nie zależnie od wieku przede wszystkim powinno to być auto bezpieczne a tym samym sprawne technicznie.
Czym sugerować się przy wyborze auta za 20 tys. złotych?
Kupując używane auto przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na jego stan techniczny. Przed sfinalizowaniem zakupu koniecznie udać się do serwisu i zweryfikować stan zawieszenia, układu hamulcowego oraz sprawdzić historię przebiegu wybranego auta. Jeżeli sprzedający nie zgodzi się na sprawdzenie auta od razu powinniście z niego zrezygnować.
Kiedy stan mechaniczny auta nie budzi naszych wątpliwości, dobrze jest sprawdzić stan karoserii i jego szkodowość. Pomoże Wam w tym pracownik serwisu, który wykona pomiar grubości powłoki lakierniczej. Przy autach sprowadzanych z zagranicy warto sprawdzić, kiedy i w jakim stanie auto było sprowadzone do Polski. Można to zweryfikować Zdarzają się bowiem na rynku tzw. okazje, które jak się późnej okazuje widnieją w systemie jako szkoda całkowita np. powodziowa, co z czasem może Wam przysporzyć wielu problemów.
Pamiętajcie jednak, że zakup auta to nie wszystko, trzeba je jeszcze zarejestrować no i ubezpieczyć.
Koszt ubezpieczenia uzależniony jest od marki wybranego auta, jego pojemności, roku produkcji no i oczywiście tego na kogo będzie zarejestrowane. Sprzedawane auto posiada tylko polisę OC i jest ona zawarta na krótki okres. Dobrze sprawdzić tą kwestię w paru Towarzystwach Ubezpieczeniowych przed dokonaniem zakupu, żeby się później nie zaskoczyć kosztem polisy.
Ze względu na koszt ubezpieczenia i eksploatację auto nie powinno mieć pojemności większej niż 2000 cm3. Warto sprawdzić dostępność części zamiennych zarówno blacharskich jak i mechanicznych, ponieważ przy zakupie auta używanego możemy być bardziej niż pewni, że wybór marki z czasem będzie miał bardzo duże znaczenie. Trzeba pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku przy zakupie auta i pamiętać, że starsze egzemplarze mogą być wyeksploatowane a koszt naprawy nierzadko może przekroczyć kwotę samego zakupu. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na wybór zadbanego i wartego zakupu auta.
Kompendium wiedzy przy wyborze samochodu do 20 tys. złotych:
– sprawny mechanicznie (należy zacząć od diagnostyki komputerowej, niewielki koszt a może oszczędzić wielu niespodziewanych wydatków)
– przebieg (zbyt niski od razu powinien wzbudzić w nas czujność a na pewno powinien być zweryfikowany w bazie danych i mieć swoje odzwierciedlenie w książce serwisowej)
– rodzaj paliwa / spalanie (im większa moc silnika tym spalanie wyższe, a nie wszystkie auta posiadają komputer pokładowy z pomiarem, żeby to zweryfikować, ale nie wierzcie w bajki, że 3,5 litrowy silnik będzie palił w granicach 10 litrów)
– stan karoserii (dołki, obcierki i małe wgniecenia to niemalże standard w autach powyżej 4 lat, natomiast ogniska korozji mogą sugerować, że auto nie było serwisowane na bieżąco)
– książka serwisowa (każde auto powinno ją posiadać niezależnie od rocznika, w ten sposób poznamy historię serwisową wybranego auta)
– dokumentacja pojazdu oraz kluczyk zapasowy (obowiązkowa karta pojazdu i przynajmniej jeden kluczyk zapasowy)
Podsumowanie: niezależnie od budżetu jaki chcecie przeznaczyć na zakup nowego/ używanego auta macie pełne prawo do weryfikacji jego stanu, pamiętajcie o odłożeniu pieniędzy na drobne naprawy w najbliższych 3-6 miesiącach od zakupu (przegląd, wymianę oleju i filtrów, zakup opon), no i oczywiście polisa ubezpieczeniowa bez tego nie przerejestrujecie auta.